uitstelgedragWat kun je doen aan uitstelgedrag? Deze vraag krijg ik regelmatig. Want bijna iedereen heeft er wel eens last van. Even geen zin om een moeilijke beslissing te nemen, de rommel op te ruimen of de tuin te doen. Soms is het goed om even de tijd te nemen om ergens over na te denken. En als je af en toe iets uitstelt en je pakt het daarna op, dan is dat prima natuurlijk. Maar als je er last van hebt, je er over gaat piekeren en het echt een ‘ding’ wordt, dan is het tijd om er wat aan te doen.

Waarom stel je iets uit?

Eerst wil ik eens kijken waarom we eigenlijk iets uitstellen. Dat kan meerdere redenen hebben, zoals:

  • Je bent heel druk en hebt geen overzicht. Als je heel veel op je bordje hebt liggen, dan weet je soms niet waar je moet beginnen. En soms doe je daarom maar helemaal niets.
  • Je bent moe. Als je moe bent en je lui voelt, dan is de neiging om dingen voor je uit te schuiven vaak groot. Onder het mom van ‘daar heb ik nu de energie niet voor’.
  • Je vindt iets spannend. Het kan ook zijn dat je iets uitstelt, omdat je onzeker bent of je het wel kunt. Of je ziet er tegenop om keuzes te maken. Of het moet altijd helemaal perfect zijn van jezelf.
  • Je motivatie ontbreekt. Als je er eigenlijk helemaal geen zin in hebt, dan schuif je ook makkelijk iets voor je uit. Want het past niet bij je. Of je vindt het onzin.

Om iets aan je uitstelgedrag te doen is het belangrijk om eerst te achterhalen wat jouw reden is om iets voor je uit te schuiven. Wat zeg je tegen jezelf als je besluit om het (weer) niet op te pakken? Is dat waar? Of zit er iets anders achter? Vind je het eng? Weet je eigenlijk wel hoe je het moet aanpakken? Of wil je het eigenlijk helemaal niet doen, omdat je het er niet mee eens bent? Wees eerlijk tegen jezelf. Pas dan kun je er iets aan doen!

Tips om in de actiestand te komen

  • Als je geen overzicht hebt, hak dan de taak op in kleine ‘hapklare brokken’. Kleine, eenvoudige taken. Bepaal steeds wat de volgende, concrete, actie is. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is je takenlijstje afwerken. En regelmatig taken afvinken werkt weer motiverend! De methode ‘Getting things done’ van David Allen werkt op deze manier.
  • Als je laag in je energie zit, dan helpt het om te bewegen. Ga wandelen, fietsen, sporten. Je zult merken dat je dan ook op andere vlakken in de actiestand komt.
  • Als je iets heel spannend vindt, achterhaal dan wat dat precies is. Als je onzeker bent of je het wel kunt, praat er dan met iemand anders over. Alleen dat helpt vaak al. Het ‘probleem’ is dan uit je hoofd en door er over te vertellen krijg je vaak ook een beter idee hoe je iets wilt doen. En als je vertelt hoe je jouw ‘project’ wilt aanpakken, dan zul je zien dat je bevestigd wordt in je aanpak of waardevolle tips krijgt om er verder mee te gaan. En als je onzekerheid dieper zit, ga daar dan mee aan de slag.
  • Als je bij jezelf merkt dat je het werk ‘an sich’ echt niet ziet zitten, kijk dan of je het kunt delegeren aan iemand anders die het wel leuk vindt. Of geef de opdracht terug, bijvoorbeeld met de aanbeveling van iemand die dit soort activiteiten wel graag doet. Dan help je iemand in elk geval weer een stapje verder. Als je steeds ongemotiveerd bent in je werk, dan is het tijd om te kijken of het wel echt bij jou en je verwachtingen past. Want het is toch veel fijner om werk te doen dat je leuk vindt!

Pieker dus niet langer en ga aan de slag met je uitstelgedrag!