Deze week kwam het nieuwe boek van Steven van Belleghem uit met de titel: When digital becomes human. Daarin pleit hij voor meer emotie in de digitale klantrelaties via twitter en webcare: De online relaties die we nu hebben, zijn emotieloos. De succesvolle klantenrelatie van de toekomst bouwt op het rationele (digitale perfectie) én het emotionele (de menselijke touch). Zelfstandig ondernemers (en andere kleinere bedrijven) weten dat vaak al lang. Als ZZP’er ben jij je bedrijf en kiezen klanten juist voor jou, door de manier waarop jij je werk doet en omdat ze vertrouwen in je hebben.

En dat vertrouwen bereik je door dicht bij jezelf te blijven. Je af te vragen waarom je graag doet wat je doet en hoe jij je klant het beste kunt helpen. En vooral ook door goed te luisteren naar je klanten, in gesprek te gaan, net die extra aandacht te geven en te werken aan een relatie die verder gaat dan een verkoopmoment. Hieronder vind je 5 stappen die je helpen om te werken op jouw manier en juist daardoor een relatie met klanten op te bouwen.

5 stappen om te ondernemen met een ‘human touch’

  1. Krijg inzicht in je drijfveren. Waarom doe je wat je doet, wat is jouw droom, waar kom jij je bed voor uit? Schrijf het allemaal eens op, maak een collage, een woordwolk, spar er over met iemand: kies de manier die goed voelt voor jou. Werk vanuit je hart en benoem ook de dingen waarvan je verstand eerst zegt ‘Nee, dat kan toch niet’. Het gaat er om dat je kunt achterhalen waar je energie van krijgt en waar je blij van wordt en wat jij wilt brengen in deze wereld.
  2. Ga na wat je te bieden hebt. Waar ben je goed in? In je werk en privé. Kun je goed plannen, maak je gemakkelijk contact, ben je een opstarter of een afmaker? Vraag ook je omgeving en (oud) werk- of opdrachtgevers waar ze juist jou voor terug zouden vragen (en waarvoor niet). Als je verder wilt in je vakgebied, dan biedt deze informatie je de mogelijkheid om daar jouw eigen nieuwe draai aan te geven. En als je iets anders wilt gaan doen, dan geeft deze informatie je meer houvast voor de keuzes die je gaat maken.
  3. Bepaal welke klanten bij jou passen. Denk eens even terug aan de mensen voor wie je hebt gewerkt. Met welke mensen werkte je het liefst, in welke branche, welk type organisatie, op welke plek in de organisatie. Wat maakte de samenwerking met hen juist zo leuk? Door dit te matchen met jouw aanbod, kun je bewust voor een groep klanten kiezen die bij jou past.
  4. Laat jezelf zien. Vertel in jouw contacten met klanten (in het echt en online) jouw eigen verhaal, met daarin je drijfveren, je vallen en opstaan en de oplossing die je aandraagt voor je klanten. Laat je persoonlijkheid zien en durf je kwetsbaar op te stellen. En luister naar je klanten, wat vinden zij belangrijk. Hierdoor krijg je hele andere gesprekken met klanten en bouw je echt aan de relatie. Wees niet bang om te geven, deel informatie en breng mensen met elkaar in contact. Daar komt altijd iets goeds voor terug.
  5. Doe wat je leuk vindt! Dit lijkt een inkopper, maar in de praktijk laten we ons vaak leiden door zaken als angst voor het onbekende, geld of door onze eigen onzekerheid. Hierdoor verlies je je energie en je werkplezier en dat straalt ook af op je klanten. Dus neem af en toe de tijd om te bekijken of je nog op je eigen koers zit. En doe soms eens wat geks! Gewoon, omdat het kan. Dat kan soms tot hele nieuwe inzichten, contacten of nieuwe klanten leiden.

 

PS. 1 Wil je graag werken op jouw manier, maar komt het er maar niet van? Merk je dat je allerlei belemmeringen opwerpt om geen actie te ondernemen of werkt het voor jou beter om te sparren met iemand? Meld je dan aan voor een gratis ‘Dichterbij-gesprek’ van 30 minuten door een mail te sturen naar nancy@clooz.nl. Je krijgt dan een aantal vragen per mail toegestuurd, zodat ik meer inzicht krijg in jouw situatie en waardoor de 30 minuten Skype afspraak het beste resultaat oplevert.

PS 2 Lees meer over het nieuwe boek van Steven Belleghem op de site van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/when-digital-becomes-human-van-steven-van-belleghem