Get-clear-on-why-you-are-chasingDe afgelopen weken werd ik overspoeld door mails en tweets over ‘mijn doelen voor 2015’. Of ik die al helder heb. En of ik anders een workshop wil volgen. En ja, ik heb doelen voor het komende jaar geformuleerd. Want die geven richting en houden me bij de les. En zorgen voor resultaat. Maar eerlijk gezegd: mijn doelen leefden nog niet echt voor me. Tot ik op 2 januari een nieuwsbrief kreeg van business coach Stephanie Ward, die het had over een hele andere manier van doelen stellen. Door te focussen op hoe je je wilt voelen. Want wat je ook doet, je hebt er altijd een gevoel bij. Dan kan het maar beter een goed gevoel zijn toch? Daar werd ik wel door getriggerd: ‘Hoe gaat dat dan?’

Het idee komt oorspronkelijk van Danielle LaPorte. In het kort benoemt zij de volgende stappen voor de ‘Core designed feelings’:

1. Wat wil je het liefste voelen?

Schrijf, plak of teken de meest positieve, blije, mooie, goede emoties voor jou op. Stop niet te snel, maar kom in een flow en blijf lekker doorgaan. Wat wil je allemaal graag voelen het komende jaar?

2. Welke patronen zien je?

Bestudeer je lijst met gewenst gevoel. Zie je overeenkomsten, patronen? Welke woorden springen er uit, trekken meteen je aandacht? Van welke woorden word jij echt enthousiast? Slaap er desnoods een nachtje over. Of zet de fijnste woorden op een geeltje, hang ze op en ervaar hoe ze jou doen voelen. Welke woorden horen bij elkaar? En welke zijn toch niet zo belangrijk. Kom zo tot een lijstje van 3 tot 5 zeer gewenste emoties!

3. Beschrijf je doelen en acties bij je gewenste gevoel

Je kunt nu dus heel concreet aangeven welke gevoelsdoelen je hebt voor 2015. En beschrijf dan acties: per dag, per week, per maand en kwartaal die er voor zorgen dat jij je inderdaad zo geweldig gaat voelen. Als je al hele inspirerende doelen met bijbehorende acties had voor jezelf, dan zul je zeker een flinke overlap zien met jouw geplande activiteiten voor het komende jaar. En anders heb je nu een dosis inspiratie voor jezelf toegevoegd.

In verbinding

Bij mij kwam Verbinding als een van de woorden naar boven. Als ZP’er werk ik veel alleen. Dat vind ik heerlijk, maar ik merk dat ik ook behoefte heb aan verbinding. Niet oppervlakkig en eenmalig, maar echt. Met andere ondernemers. Met klanten. Daarom ga ik dit jaar naar minder verschillende netwerkclubs, maar wel vaker, zodat ik de mensen echt leer kennen. En we dus meer voor elkaar kunnen betekenen. En ga ik bijvoorbeeld nog meer aandacht besteden aan de follow up van trajecten.

Meer informatie over deze methode vind je op de website van Danielle Laporte. En Stephanie Ward licht de methode verder toe in een video

.