Doel bereikenHoe is het met jouw goede voornemens? Ben je er mee bezig? Of zijn ze al weer naar de achtergrond verdwenen? Eerlijk zeggen 😉 Hoe komt het toch dat veranderen voor veel mensen zo’n opgave is? Omdat je jezelf saboteert. Dat zeurende stemmetje in je hoofd verzint allerlei smoezen om alles toch vooral bij het oude te laten. Hoe lukt het wel? Snoer dat stemmetje de mond (zie mijn eerdere blog). En formuleer je doel heel specifiek. Hieronder zie je waarom dat belangrijk is en geef ik enkele tips die voor mij werken.

Beleef je doel alvast!

Focussen op een doel dat op de juiste manier is geformuleerd, zorgt er voor dat het brein de beelden, gevoelens en geluiden naar boven haalt. Praat maar eens over je wensen, plannen, je ideeën. Daar word je toch blij van! Je ervaart dan als het ware al een beetje hoe het is om je doel te bereiken. Door het doel op een bepaalde manier te omschrijven, beïnvloed je jouw onbewuste brein richting je doel. Hier enkele tips die je daar bij kunnen helpen.

Tips voor het stellen van een helder doel

1. Is het haalbaar? Vraag jezelf af of je invloed hebt op jouw doel. Dat wat je wil bereiken mag niet afhankelijk zijn van de acties van iets of iemand anders. En is de nieuwe situatie ook gunstig voor jouw omgeving? Als je familie, vrienden of collega’s er positief tegenover staan, dan wordt het realiseren van je doel al een stuk eenvoudiger.

2. Wees positief.  Omschrijf een doel altijd in positieve bewoordingen. Daardoor focus je op het positieve. Zeg je bijvoorbeeld: Ik eet niet meer elke dag een zak chips, dan focus je op elke dag chips eten. Formuleer het nu eens positief en meer precies. Dan staat er bijvoorbeeld: Ik eet elke dag rauwkost als ik trek krijg. Daarmee focus je op het eten van rauwkost en dat is wat je wilt.

3. Formuleer alsof je het doel al behaald hebt. Misschien is het je opgevallen in het voorbeeld dat ik hiervoor noemde. Er staat: Ik eet elke dag rauwkost, in plaats van: Ik wil elke dag rauwkost eten.

4. Benoem wanneer je jouw doel behaald wil hebben. Geef exact aan wanneer je jouw doel bereikt. En dat betekent een datum, bijvoorbeeld 1 maart 2015. Desnoods met een tijdstip erbij. Zeg je ‘volgende maand’, dan is dat volgende maand nog steeds een maand verder.

5. Visualiseer. Visualiseer het moment waarop je jouw doel hebt behaald zo specifiek mogelijk. Dat geeft je een goed gevoel en op deze manier begrijpt je brein nog beter wat je bedoelt. En blijf dit regelmatig doen, liefst dagelijks even.

En nog een extra tip: houd je doel niet voor jezelf, deel het met anderen! Dat stimuleert je extra om werk te maken van je doel!

Veel succes! Heb jij nog tips die jou helpen om je doel te bereiken? Laat het me weten!