Wil jij een professioneel LinkedIn-profiel, waarmee je kunt laten zien wie je bent en wat je doet? En waarmee je gevonden wordt door klanten of opdrachtgevers? Hieronder vind je 7 tips, waarmee je jouw LinkedIn-profiel eenvoudig kunt verbeteren.

1. Gebruik trefwoorden. Net als Google, werkt de ‘zoekmachine’ van LinkedIn met trefwoorden. Gebruik daarom in je profiel de trefwoorden waarop je gevonden wilt worden. (Extra tip: vraag aan klanten welke trefwoorden ze zouden gebruiken als ze jou zoeken). Zet deze op meerdere plaatsen in de tekst, maar houd de tekst wel prettig leesbaar. Het belangrijkste is immers dat de lezer snel een goede indruk van jou krijgt!

2. Plaats een goede profielfoto. Voeg een herkenbare en zakelijke profielfoto toe. Profielen met foto’s worden volgens Linkedin 14x vaker bekeken. Deze foto kun je ook gebruiken voor je website en andere social media. Denk vooraf goed na over wat je wilt uitstralen met je foto. De foto moet passen bij hoe jij in je werk staat. Vriendelijkheid, betrouwbaarheid en zelfvertrouwen doen het in elk geval goed.

3. Geef aan waar je woont. Vul je postcode in, zodat mensen die op een bepaalde stad of regio zoeken, jou kunnen vinden. Tegenwoordig geeft LinkedIn dan ook je woonplaats aan en niet alleen de regio waarin je woont.

4. Gebruik de kopregel. Hier kun je laten zien wat je doet: je functie en/of trefwoorden (met een staand streepje ertussen). Je hebt daar 110 karakters voor, dus gebruik die ook.

5. Verander je standaard URL naar een persoonlijke link. Standaard geeft LinkedIn een URL zoals nl.linkedin.com/pub/nancy-rullens/01/34/a2c. Je kunt deze veranderen in jouw persoonlijke Linkedin URL. Daarmee eindig je hoger in de zoekresultaten wanneer iemand jouw naam opzoekt. Daarnaast ziet het er professioneel uit als je deze url gebruikt in bijvoorbeeld je e-mailhandtekening of op je cv.

Je kunt jouw url aanpassen via https://www.linkedin.com/profile/public-profile-settings. Onder ‘URL van uw openbare profiel ’ kun je jouw URL aanpassen (klik op het pennetje). Mijn persoonlijke url is bijvoorbeeld: http://nl.linkedin.com/in/nancyrullens/

6. Maak werk van je samenvatting. Hier kun je laten zien wat je doet en wat je expertise is en vooral ook welke oplossingen je biedt voor anderen. En – natuurlijk – maak ook hier gebruik van je trefwoorden.

7. Werk aan het uitbreiden van het aantal connecties. Het zoekmechanisme van LinkedIn is namelijk gekoppeld aan je netwerk: hoe groter je netwerk, hoe vaker je verschijnt in zoekresultaten. Dit geld overigens ook voor endorsements (aanbevelingen voor een vaardigheid).

Verder geldt natuurlijk: hoe completer je profiel, hoe beter potentiële opdrachtgevers kunnen zien wie je bent en wat je te bieden hebt!